26 Mart 2010 Cuma

600 Pilot

THY 2010 yılında 600 yardımcı kaptan alacağını duyurmuş.Oh oh çok iyi. Açıkta kalmayacağız gibi bir durum oluştu şu anda herkeste. Gerçekte ne olacağı ise muamma. Hiçkimsenin bir fikri yok. Türkiye de ki uçuş okullarından (Ayjet,Sindel,Duha,Tarkim,THY,Anadolu Üni.) yılda ortalama 250-300 pilot adayı mezun oluyor.Bu sayı alınacak olan pilot sayısının bir hayli altında.O zaman ne olacak özel şirketlerde ki deneyimli pilotları çekecek ve böylece özel şirketlerde de açık olacak. Şu anda bize göre tablo iyi görünüyor.

Airport haberden Murat HERDEM'in yazısını paylaşıyorum sizlerle.O daha kaliteli bir dilde anlatmış tabi benim söylemeye çalıştıklarımı. Buyrun:





THY 600 PİLOTU NEREDEN BULACAK?

Türkiye’de pilot sıkıntısı var mı, yok mu? Bu sorunun cevabı, soruyu sorduğunuz kişiye ya da kuruma göre değişir!

Soruyu havayolu şirketlerine sorarsanız “Türkiye’de pilot sıkıntısı var, biz de yurtdışından pilot transfer etmek zorunda kalıyoruz” cevabını almanız mümkün…

Aynı soruyu bir uçuş okuluna ya da mezun bir pilot adayına sorsanız Türkiye’de pilot sıkıntısı yok, hatta fazlası dahi var!

Soru aynı, cevaplar farklıysa, orada bir sıkıntı olduğu muhtemeldir.

O halde biz de kendi cevabımızı arayalım… Bunun için de Türkiye’nin pilot rezervini sağlayan kurumlara bir göz atalım.

Türkiye’de şu anda, ATPL lisansı verme yetkisine sahip 4 özel uçuş okulu var. Tarkim, Sindel, Ayjet ve Duha…

Tarkim’in 11, Ayjet’in 9, Sindel ve Duha’nın 4 eğitim uçağı var. (Bu arada SHGM tarafından Duha’nın uçaklarının 22 Şubat itibariyle uçuşlarının durdurulduğunu hatırlatalım.)

Türk Hava Kurumu, THY Akademisi, Anadolu Üniversitesi ve Türk Silahlı Kuvvetleri de sektörün pilot ihtiyacını karşıladığı diğer kaynaklar…

Tüm bu kaynaklardan yılda ortalama 250 civarında pilot yetişiyor.

Peki Türkiye’deki havayollarına yılda kaç uçak giriyor, ne kadar pilot ihtiyacı duyuluyor?

O rakamlara da birlikte göz atalım…

2002 yılında Türkiye’deki uçak sayısı toplam 150 idi. 2003’te 162, 2004’te 202, 2005’te 240 ve 2006’da 259 oldu. Sürekli artış var. Ancak 2007 yılında uçak sayısının ilk kez düştüğünü ve 250’ye indiğini görüyoruz. Ama yükseliş sonraki yıllarda devam etti. 2008’de 270, 2009’da 300 uçağa ulaştı.

Yani 7 yılda Türkiye’deki uçak sayısı dünya ortalamasını alt üst ederek tam iki katına çıktı. Bu müthiş bir artıştı.

Uçak sayısının artmasına paralel pilot ihtiyacı da doğuyor. Uçak başına 10 pilot olarak düşündüğünüzde en basit hesapla yıllık 30 uçak artışında 300 pilot ihtiyacı doğacak. Zaten sektörün mevcut kaynak kapasitesi yılda 250 pilot yetiştirmeye müsait. Böyle olunca her yıl yamanın biraz daha büyümesi kaçınılmaz.

İşte, THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu’nun açıklamaları ortada… ‘Bu yıl bize 600 ikinci pilot lazım’ diyor. (Tabi, özel havayollarının ihtiyaçlarını da buna eklememiz gerekiyor.)

2010’un üçüncü ayındayız ve teknik olarak 9 aylık sürede 600 pilot yetiştirip sağ koltuğa koymak pek mümkün görünmüyor. Bir pilotun yetişmesi için en az 14-15 aya ihtiyaç var.

Peki ne yapmalı? Önümüzdeki üç yıllık süreçte THY, 87 uçak daha filosuna katacak. Yani üç yılda en az 900-1000 pilot ihtiyacı doğacak. THY’nin yabancı pilotla ya da diğer şirketlerden yüksek maaş ve imkanlar sunarak aldıkları pilotlarla bu ihtiyacı karşılaması olası bir durum ancak bence yapılması gereken bu değil.

Türk Hava Yolları, Türkiye’deki uçuş okullarıyla masaya oturacak ve tek tek isteklerini sıralayacak. Hangi uçaklar için ne kadar pilot ihtiyacı olduğunu tespit edecek ve uçuş okullarına ‘ Bana şu kadar sayıda, şu kriterlere uyan pilot yetiştir’ diyecek. Üstelik denetlemeyi de kendisi yapacak. Havayollarının standartlarına uygun mezunları doğrudan bünyesine katacak. Böylece piyasada hem işsiz pilot kalmayacak, hem de havayolları pilot sorunu yaşamayacak.

En başta sorduğum sorunun cevabı da herkese göre, ‘ Türkiye’de pilot sorunu yok’ olacak.

Nacizane fikrim bu! Acaba yanlış mı düşünüyorum?

mherdem@airporthaber.com


Umarım Murat Bey bu paylaşımım için beni kınamaz =)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Destek

Destek
Otizmle savaşan çocukların her zaman yanında olan TOHUM Vakfını destekleyelim. TOHUM yazıp 5290 a gönderin. Böylece 5 TL bağışta bulunmuş olursunuz.